Introducere
Vrei să știi care sunt ultimele dispoziții legale în materie de e-commerce? Într-un domeniu în continua schimbare şi adaptare tehnologică este esenţial să fii informat constant, mai ales pe parte juridică . Așa cum spunea John Davison Rockefeller- ”Un om informat este un om puternic!”.
Ordinul 182/2023 privind obligaţia operatorilor economici de a asigura consumatorilor informaţii clare şi neechivoce cu privire la preţul produselor – Instrumentele de fidelizare
Administrația Națională pentru Protecția Consumatorului a emis ordinul prin care este stabilită obligația oricărui operator economic de informare a consumatorului cu privire la prețurile produselor prin utilizarea cardurilor de fidelitate sau a altor instrumente de fidelizare. Astfel, în termen de 30 de zile de la data de 26.06.2023 va intra în vigoare Ordinul 182/2023, ce prevede obligația comercianților de a informa consumatorii prin afișarea pe pagina de produs, cel puțin a prețului celui mai mare, chiar dacă este afișat și prețul redus ca urmare a folosirii unui card de fidelitate sau a altor instrumente de fidelizare.
În acest sens, după formularea unei cereri către Administrația Națională pentru Protecția Consumatorului, aceștia ne-au comunicat faptul că prin instrument de fidelizare se înțelege orice instrument ce acordă consumatorilor beneficii (reduceri sau alte beneficii în legătură cu produsele).
Regulamentul 1369/04-iul-2017 de stabilire a unui cadru pentru etichetarea energetică şi de abrogare a Directivei 2010/30/UE – Etichetarea produselor electrice
UE a reglementat implementarea unui model unic de ”Etichetă energetică” pentru a sprijini consumatorii și cumpărătorii profesioniști în căutarea și selectarea produselor eficiente din punct de vedere energetic.
Schema de etichetare A +++ / G utilizată pana în prezent a devenit mai puțin eficientă. Scala de etichete mixte care implică multe „+“ nu mai este foarte transparentă și majoritatea produselor se află deja în clasele de top 2-3 astăzi. Astfel, este dificil pentru consumatori să distingă cele mai eficiente produse.
Regulamentul (UE) 2017/1369 prevede la art. 5 obligația comerciantului de a afișa în mod vizibil eticheta de la furnizor, respectiv fișa cu informațiile despre produs (la cerere).
Furnizorii de produse cu impact energetic („produs cu impact energetic” sau „produs” înseamnă un bun sau sistem cu impact asupra consumului de energie în timpul utilizării care este introdus pe piaţă sau pus în funcţiune, inclusiv părţi cu impact asupra consumului de energie în timpul utilizării, care sunt introduse pe piaţă sau puse în funcţiune pentru clienţi şi care sunt destinate încorporării în produse.) vor trebui să înregistreze în EPREL produsele ce au o etichetă recalificată pe baza regulamentului.
Produsele pentru care este necesară înregistrarea în EPREL:
- Becuri și lămpi
- Radiatoare
- Frigidere și congelatoare
- Mașini de spălat rufe și mașini de uscat
- Aparate de aer condiționat și ventilatoare
- Afișaje electronice, inclusiv televizoare
- Aparate de bucătărie
- Anvelope
În ceea ce privește produsele achiziționate cu scopul revânzării, menționăm faptul că intră în obligația comerciantului să solicite de la furnizor înregistrarea produsului în Eprel.
Regulamentului UE nr. 1169/2011. Legea 35/2002 și OG 99/2000. Descrierea produselor alimentare.
Produsele alimentare din magazine sunt sursa principală de hrană a oamenilor, conținutul alimentelor având o importanță deosebită asupra impactului pe care aceste alimente îl au asupra consumatorilor.
Ann Wigmore a statuat că „Mâncarea pe care o consumăm poate fi fie cea mai sigură și mai puternică formă de medicament, fie cea mai lentă formă de altă dată.”
Astfel, este important ca în descrierea fiecărui produs alimentar, pentru o mai bună informare a consumatorului, conform dispozițiilor legale, să se regăsească următoarele detalii:
- Numele sub care este comercializat produsul;
- Lista ingredientelor (excepție făcând următoarele alimente: fructe și legume proaspete, inclusiv cartofii, care nu au fost curățate, tăiate sau nu au făcut obiectul altui tratament similar; apele carbogazoase, în a căror descriere se indică caracterul carbogazos; oțeturile de fermentație provenite exclusiv dintr-un singur produs de bază, cu condiția să nu fi fost adăugat niciun alt ingredient; brânzeturile, untul, laptele și smântâna fermentate la care nu au fost adăugate alte ingrediente decât produsele lactate, enzimele alimentare și culturile de microorganisme necesare fabricării sau sarea necesară pentru fabricarea brânzeturilor, altele decât cele proaspete sau topite; produsele alimentare care conțin un singur ingredient, cu următoarele condiții: denumirea produsului alimentar să fie identică cu numele ingredientului sau denumirea produsului alimentar să permită identificarea clară a naturii ingredientului);
- Cantitate ingrediente în procente;
- Data limită a valabilității;
- Condițiile de depozitare sau consumare (dacă există);
- Informații cu privire la alergeni;
- Declarație nutrițională (excepție făcând următoarele produse: produse neprelucrate care conțin un singur ingredient sau o singură categorie de ingrediente; produse prelucrate a căror prelucrare constă numai în maturare și care conțin un singur ingredient sau o singură categorie de ingrediente; apă destinată consumului uman, inclusiv în cazul în care singurele ingrediente adăugate sunt dioxidul de carbon și/sau arome; plante aromatice, condimente sau amestecuri ale acestora; sare și înlocuitori de sare; îndulcitori pentru masă; produsele prevăzute de Directiva 1999/4/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 22 februarie 1999 privind extractele de cafea și de cicoare , boabe de cafea întregi sau măcinate și boabe de cafea decafeinizate întregi sau măcinate; infuzii de plante și de fructe, ceai, ceai decafeinizat, ceai instant sau solubil sau extract de ceai, ceai instant sau solubil decafeinizat sau extract de ceai decafeinizat, la care nu s-au adăugat alte ingrediente în afara aromelor, care nu modifică valoarea nutrițională a ceaiului; oțeturi fermentate și înlocuitori de oțet, inclusiv cele (cei) la care s-au adăugat numai arome; arome; aditivi; aditivi alimentari; adjuvanți tehnologici; enzime alimentare; gelatină; compuși de gelificare; drojdie; gumă de mestecat; produse alimentare ambalate sau în recipiente la care cea mai mare față prezintă o suprafață mai mică de 25 mp; produse alimentare, inclusiv cele artizanale, furnizate direct de către producător în cantități mici către consumatorul final sau centrele de comerț cu amănuntul locale care le furnizează direct consumatorului final.)
- Locul de origine;
- Greutatea netă;
- Pentru bauturile ce contin un procent mai mare de 1,2 % alcool se va specifica procentul;
- Detalii preț și livrare;
- Numele și adresa operatorului din sectorul alimentar stabilit în U.E. sau detaliile legate de importator;
- Fotografia produsului, cu specificația obligatorie dacă produsul poate arăta diferit în realitate(ex: diferență de culoare la ambalaj);
- Fotografie produs împachetat și neîmpachetat dacă este cazul.